onsdag 27 augusti 2008

Som ett brev på posten



Ursäkta den snuskiga bilden på min hals, men då kanske ni förstår vilket helvete man ibland har! (Togs för ca 1 månad sedan när det va som värst, nu har det lugnat ner sig lite)

Ibland funderar man allvarligt på att ta sin lilla "pärla"(Saab 90), kör mot Vinnniga i 160 (ja den går så fort, ivf enligt hastighetsmätaren, men knappas i verkligheten), skippa bältet och köra in i ett träd när man "råkar" glömma kurvan....

Vad jag talar om är mina eksem, grät ju idag, och som ett brev på posten vid psykisk ohälsa kommer dem kraftigt fram, kan inte göra mycket åt det heller...

Har kortison tabletter men dem hjälper ju bara ett litet tag och sedan kommer det tillbaka, och jag vet ju varför jag har haft eksemen i ca 1 månad nu, mormor, så jag ska låta känslorna kring henne och begravningen svalna, sedan vräka i mig en kur av kortison tabletterna!

Är det värt det, läs bipacksedeln med mig, verkar nice, eller hur?

Vanliga(fler än 1 person av 100):
Rubbningar i saltbalansen. Kroppens infektionsförsvar kan hämmas. Infektioner, t.ex tuberkulos kan blossa upp. Hämning av binjurebarkfunktionen. Cushing-liknande symptom (månansikte, fettansamling på bålen). Förhöjt blodsocker. Tillväxyhämning hos barn. Benskörhet. Muskelsvaghet. Hudförtunning.

Mindre Vanliga(färre än 1 person av100):
Ökad risk för blodpropp. Psykisk obalans. Grumling av ögonlinsen och grön starr. Skelettpåverkan.

Sällsynta(mindre än 1 person av 1000):
Ökat tryck i huvudskålen. Senbristing.
Allergiska reaktioner i form av hudutslag eller kramp i luftrören.


Hmm, jag äter det ju för att slippa just hudutslag, och jag har redan kramp i luftrören, astma kallas det! Nice blandning, snacka om måndags exemplar...

Så man kanske kan förstå om jag avstår från att pillerpoppa varje gång jag ser lite hemsk ut, och till alla som bemärker det när man träffar dem, tro mig jag vet hur jag ser ut, blir bara obekvämt för mig när ni gör det, se utöver mina sår istället. Tack.

Inga kommentarer: